Sund-Camping-Altefähr-Rügen
 Vi tog til Rügen (Sund Camping i Altefähr) sammen med vores venner fra det nordjyske, Dorthe & Thomas.

DCU-Kollund-Camping Fredag aften på DCU Kollund Camping
     OVERNATNING PÅ DCU KOLLUND

Vi overnattede på Kollund Campings quickstop og lørdag morgen tog vi afsted kl. 5.45 med retning mod Neumünster Syd, hvor vi skulle mod Lübeck for at komme videre østpå til Rügen.
Hütterne-Berge-rasthof Optankning på Hütterne Berge, kl. 6.37
HÜTTERNE BERGE RASTHOF

Vanen tro, tankede vi endnu engang op på Rasthof Hütterne Berge, lige inden vi krydsede Kielerkanalen og så gik det mod Neumünter S, hvor vi skulle i retning af Lübeck og Rostock, videre mod Stralsund og Rügen.
  STRALSUND & RÜGEN GENNEM HISTORIEN
Strelasund-og-Danholm
Rügenbrücke-Stralsund
Rügenbrücke over Strelasund
2 broer forbinder Rügen med resten af Europa og ikke mindst Stralsund.

Den nye blå bro er MEGET imponerende. Den gamle lavbro som også forbinder den lille ø, Dänholm med både Rügen og fastlandet, kan man cykle eller gå over samt benytte sin bil
Stralsund er kontrasternes by. Man fornemmer tydeligt historien vingesus når man bevæger sig rundt i byen, som er rigtig hyggelig, og man har virkeligt gjort sig umage for at genskabe de perfekte rammer for ens besøg... men som vi erfarede flere gange så skal man ikke bevæge sig langt for at komme ind bag facaden fra DDR tiden, hvor det var svært at få byggematerialer og hvor tiden mange steder var mere "grå".
Stralsund En stor del af Stralsunds "leben" foregår naturligvis på havnen. Det er fuldt ud forståeligt og der er rigtig hyggeligt og meget smukt. Flere gange dagligt afgår der tur båd mellen Stralsund og Altefähr på Rügen, hvor vi boede på Sund Camping Stralsund      På havnen i Stralsund, var der en del boder som serverede "Alt godt fra Havet".
Stralsund
Vi så det i Sassnitz og vi så det i Stralsund... Det er ikke alt der glimter, som er guld. På trods af at det er 30 år siden af Øst- & Vesttyskland blev forenet igen, bære den østlige del stadig, nogle steder, præg af manglende vedligehold og forfald, og det var t trist syn, men var samtidig med til at understrege at genforeningen ikke helt blev den lykke for DDR, som mange havde håbet på.

Stralsund Tårnet var sikret mod udspring, og der var skudhuller i murværket.
Stralsund Da Thomas og jeg skulle ind til havnen i Stralsund, for at besøge Oceaneum (Kai og Dorthe ville ikke med), så Thomas skudhullerne i tårnet.
De må helt sikkert stamme fra krigens tid og det var en helt surrealistisk oplevelse at se dem og tænke tilbage på hvor stor betydning som Østersø-regionen havde for nazi Tyskland...og en endnu mere stærk oplevelse var det at se, at de skudhuller havde fået lov til at forblive i tårnets murværk!
Gang på gang blev vi positivt overraskede over hvad byen gemte på!
StralsundNu skal Stralsund ikke lyde som den rene "jammerdal", det VAR en smuk og en spændende by, hvor der virkelig var kræset for detaljerne, og jeg kunne sagtens have brugt meget mere tid med at gå op opdagelse, end vejret generelt tillod...

Stralsund
Stralsund har altid været en betydelig søfartsby og var i mange år en del af Hanseforbundet.

Danmark  er byen kendt for den opsigtsvækkende  fredsaftale i Stralsund  i  24. maj   1370 , hvor  Valdemar 4. Atterdag  gav  Skåne  i pant til Hanseforbundet og ret til kontrol over  sildemarkederne  i Skåne gennem en årrække.

Stralsund tilhørte  Sverige  fra den  Westfalske fred  i  1648  og var fra 1720 til 1814  hjemsted for den svenske guvernør i  Pommern . I  1814  blev byen afgivet til Danmark, men allerede i  1815  tilfaldt den  Preussen .

Kilde: wikipedia
Stralsund
Stralsund var i mange år en del af Østtyskland - DDR og var for de fleste i vesten et "lukket land". Området omkring Stralsund og Rügen var i alle de år et yndet turistmål for østblokken, som det senere er blevet for hele Tyskland, som ikke har så mange kystområder.
autobahn-E20Da vi kørte hjem fra Rügen, blev vi overraskede over at erfare at grænsen mellem Øst & Vest, 1945-90, befandt sig kun 13 km øst for Lübeck.
LÆS MERE OM DDR HISTORIEN

PRORA - Hitlers fantasi monster
Prora model_Oldtimer_Museet
                                        - Binz Herover: Model af Prora - fotograferet på OLDTIMER MUSEET i Binz
Prora-Rügen
PRORA blev bygget under den anden verdenskrig for at det tyske folk kunne komme på ferie og få frisk luft og udendørs aktiviteter. Et projekt som fra start kuldsejlede og vist kun eksisterede i Hitler "hjerne".
Prora-Binz-RügenVi ville se PRORA - dette monster ved Binz, på kanten af Rügen ud til Østersøen, men vi ville ikke se glansbilledet og de nye renoverede dyre ferieboliger og "andet gejl".

Vi ville se hvad der var tilbage fra tiden under d. 2. verdenskrig og som man i Østtyskland opgav at rive ned , fordi hele molevitten var lavet i beton. Man lod det i stedet for stå og forfalde, men efter genforeningen i 1990, påbegyndtes det store projekt med at genopbygge de 5 km bygninger
Prora-Rügen
JA der var sikkerhedshegn omkring ruinerne - og JA det var gennembrudt mange steder... Kai og Thomas ville helt tæt på, men da jeg så Kai's billeder var jeg IKKE vild med at de var gået ind i ruinerne eller i det hele taget havde nærmet sig dem!
Prora-Rügen Prora-Rügen

med hundene på stranden ved Prora
... og som vanligt ville Asta IKKE med helt ned til vandet. Hun er ikke en vandhund!
                                       OLDTIMER MUSEET I BINZ
                     PÅ KANTEN TIL ØSTERSØEN - FERIEBYEN BINZ
Oldtimer museet i Binz I Binz på Rügen besøgte vi det spændende museum OLDTIMER MUSEUM sammen med vores venner, Dorthe & Thomas, som vi var på tur til Rügen sammen med.

I afdelingen for brandbiler så vi blandt andet Indsatslederens bil, som havde været aktiv i netop Binz.

En Trabant med stige på taget!
Oldtimer Museum BinzDet er en flot og spændende samling af biler, tog og andre køretøjer man kan se på OLDTIMER MUSEUM i BINZ.

Ikke mindst samlingen af lokomotiver tog næsten pusten fra Dorthe og jeg. Det største og mest imponerende, og ja, næsten frygtindgydende lokomotiv var et russisk et af slagsen...
Oldtimer Museum -
                                              Binz
Når man står foran sådan et imponerende tog, flyver tankerne hen på "fuld fart gennem Sibirien" mod de fjerneste egne af Sovjetunionen og veg den eller de som kommer i vejen - de fik sig noget af et skub!
Stranden-Binz-Rügen Stranden i bugten ved Binz var meget imponerende.
Andre kan måske syntes anderledes end jeg, men hånden på hjertet? så syntes jeg at Binz var en rædsom by.

Vi fik os dog en superduper belgisk vaffel med is og en meget velsmagende kop kaffe.
Binz-RügenJeg har simpelthen aldrig set så mange hoteller og ferielejligheder på så lille en plads, som det var tilfældet i Binz...Nuvel, man havde forsøgt sig med at bevare en eller anden form for træhus stemning, men de yderste, ihvertfald 4 rækker ud mod det forjættede hav - Østersøen, det var hoteller.
Binz-Rügen Binz-Rügen
Der var mange tur-tog i Binz - og ja jeg ved det... Binz ER en af Tyskland mest foretrukne feriebyer, men charmerende? Det syntes jeg ikke man kan påstå...og de kom fra højre og venstre...

DET FANTASTISKE OCEANEUM I STRALSUND
Oceaneum i
VIDENSKAB & FAKTA

Imponerende akvarier, men også en masse viden om havenes øko systemer og dyrerne der lever i det vand som vi mennesker bruger til overflod og sviner til med et masse skrammel.
Oceaneum i Stralsund er et af de besøg som jeg aldrig vil glemme.
Det var en næsten overvældende oplevelse af stemning, farver, med et tvist som skubbede til "den dårlige samvittighed", når man kiggede ind i de akvarier som var fuld af "hav-skrald".
Oceaneum-Stralsund
Oceaneum-Stralsund Vi mennesker forbruger og smider væk, og tit og ofte er naturen vores skraldespand...

Oceaneum-StralsundFor nogle kan det virke uinteressant, men for mig var det imponerende...forskellen mellem et hjerte fra et menneske og hjertet fra en Finhval...
Mens Thomas og jeg gik rundt i Stralsunds Oceaneum, strejfede mine tanker flere gange TV serien "Med kurs mod fjerne kyster" og deres fortællinger og optagelser af den natur, både over og ikke mindst under vand, som de berettede om. Hvor har vi mennesker dog meget vi skal passe på, både for vores egen, men også for de kommende generationers skyld...
Oceaneum i Stralsund
Oceaneum-Stralsund Figurerne var MEGET naturtro, men de levende var de mest fascinerende!
Oceaneum-Stralsund
Oceaneum-Stralsund Oceaneum-Stralsund Oceaneum-Stralsund

SASSNITZ & U-BÅDEN
Formålet med at besøge Sassnitz var først og fremmest U-båden, så vi var ikke på strøgtur i byen, i det ret kølige vejr...
fiskerihavnen-Sassnitz-Rügen Det var rigtig hyggeligt at gå lidt rundt ved fiskerihavnen i Sassnitz, hvilket Dorthe og jeg gjorde, mens Kai og Thomas besøgte den engelske U-båd HMS Otus, som blandt andet havde deltaget i den første Golfkrig i 1991.

Sassnitz
Mågerne var nærgående...hvilket gav muligheder for nogle  gode snapshots!
Sassnitz - fra før verden gik af lave...
Sassnitz Den gamle havn i Sassnitz, stammer fra en tid fra før "verden gik af lave" og ville, hvis den kunne, nok kunne fortælle et og andet om bl.a den 2. Verdenskrig og tiden med Sovjetblokken og Østtyskland...

"Jeg ville bestemt sidde med ørerne på stilke hvis den historie blev fortalt..." Tak til Dorthe for lige at få øje på kampestenen i murværket!
HMS Otus i SassnitzJeg må nok indrømme at tanken om at  være under havets overflade i et trang U-båd, kan få diverse klaustrofobiske tanker frem hos mig og jeg er glad for at det ikke er mig som var haft tjeneste på HMS Otus, og slet ikke mens fartøjet var i "skarp tjeneste" i Golfen!

HMS Otus var i aktiv tjeneste i årerne 1962-1991
LÆS MERE PÅ WIKIPEDIA (engelsk)

Kai og jeg har tidligere besøgt en U-båd. Det var på et besøg i området omkring  Kiel i 2014 - læs evt. den beretning - KLIK HER
Sassnitz på Rügen      Dorthe og jeg havde mere lyst til en tur på havnen end i "maven" på en U-båd...