Feld am See, Kärnten, Østrig
                                      2021

Som så mange andre, syntes vi at efteråret og vinteren 2020/2021 og ikke mindst foråret 2021 havde været hårde måneder at komme igennem.
Feld am See, Kärnten,
                                          Østrig 2021

Vi var derfor helt sikre på, da Sommerferien 2021 begyndte at komme "på banen" i vores feriesnak, at vi gerne ville udenlands i vores sommerferie, hvilket vi også havde været det i 2020 og dette helt uden problemer, hverken for os eller vores omgivelser.

Valget faldt, ret naturligt for os, på Østrig & Tyskland, men det endte med at vi blev i Østrig i hele vores ferie, og det viste sig på flere måder at være et rigtig godt valg.

afsted på sommerferie 2021
Vi tog hjemmefra Lørdag d. 17. Juli med kursen sat mod Feld am See i Kärnten i Østrig og denne gang med en Combi-Camp hægtet efter bilen …

Det skulle vise sig at blive en større udfordring end foventet at være Combi-Camp campister. Vi kom til at mangle den nemme pause og vi kom til at mangle toilet undervejs.

En ting skal dog stå lysende klart. Det var uhyre nemt at køre ned gennem Tyskland med en C-C. Vi mærkede den nærmest ikke og det var første gang at jeg (Mona) tog så lange stræk bag rattet, som på denne tur ned gennem Tyskland.

Vi mærkede aldrig vindmodstand, eller “vind-slinger” af overhalende lastbiler eller anden hurtigere trafik og brændstof-økonomien var rigtig god. Vi tankede faktisk kun op en gang i Tyskland fra vi kørte hjemmefra fra Randers.

MEN MEN DER VAR UDFORDRINGER
MED EN COMBI-CAMP

stående buffet med en combi-campudfordringer med en combi-camp
Som vanligt valgte vi at køre via A9 sydover, men vi blev ikke begunstiget med ret meget tørvejr undervejs og allerede ved Halle begyndte det at blive skidt.

Irschenberg-17-juli-2021regnvejr på vej til Kärnten
Det dårlige tyske vejr fortsatte indtil Bayreuth, og derefter blev det fint (dog stadig med overfyldte rastepladser) indtil vi nåede tættere på den østrigske grænse og SÅ skulle det vise sig at gå fra skidt til meget værre! Lige indtil vi nåede Kärnten, som jo er på sydsiden af Hohen Tauern.
Feld am See 2021Efter gårdsdagens lange tur på 18 timer, er vores bil og Combi havnet i indkørslen til Pia og Poul's hjem. Da vi ankom aftenen i forvejen, gjorde vi ikke tingene nemmere for os selv, vi kørte nemlig for langt og måtte vende vogntoget et godt stykke længere oppe af bjerget ... i mørke! Det var udfordrende.

Feld-am-See-2021Alle udfordringer er glemt og lagt på hylden, da vi næste morgen kan stå og nyde stilheden og den fantastiske udsigt, godt 1000 meter over Feld See :)

Feld
                                          am See 2017 og 2021Vi besøgte Poul & Pia første gang i 2017 da vi boede på Camping Fisherhof Ginzler. En plads som vores værtspar havde hjulpet os med at finde. - LÆS MERE HER

Det stod hurtigt klart at Pia & Poul var udfordret på grund af helbredet efter at Pia lige havde gennemgået en hofteoperation og Poul en øjenoperation (og han skulle gennem endnu en).
Feld am See
V
i valgte derfor at lægge campinglivet, i vores sommerferie 2021, på hylden og så blev vi hos dem i 14 dage, hvor vi hyggede os gevaldigt sammen og vi samtidig kunne hjælpe dem så godt vi nu kunne.

UDEN MAD & DRIKKE ...
x
Takket være vores værter, Pia & Poul, fik vi nogle kulinariske oplevelser som vi helt sikkert ikke ville have fået i samme omfang, hvis vi selv havde været på opdagelse i det østrigske køkken:

Den mest betagende kulinariske oplevelse var da vi var på en eftermiddagstur op på "almen" - helt deroppe hvor man normalt ikke bare lige "dropper ind" som nysgerrig turist og hvor kvæget går og hygger sig gennem helt foråret og sommeren.
Mad i Kärnten
Wegerhütte

Når stemningen bare rammer "spot-on" så bliver det til en ren 10'er i vores feriebog!
"almen" - Feld
                                          am See i Kärnten, ØstrigFred og ro i 1500 meters højde oppe i Nockbjergene garneret med en rigtig god kop kaffe og et stykke Banan/Choko kage - så kan det næsten ikke blive meget bedre!

Wegerhütte
På toppen af Rauthstrasse, mødes man af en betalings-bom. Den betaling er med til at holde vejen tip-top op på almen og så går det ellers 7 km af snoede veje gennem et meget spektakulært landskab, indtil man kommer op på almen. Und jer den tur - den er meget fascinerende!

Gasthof Wacker i
                                        Untertweng, Kärnten LINK TIL GASTHOF WACKER

Gasthof Wacker, Untertweng
                                        i Kärnten 2021
Vi blev inviteret ud at spise af vores værter, Pia & Poul - og turen gik til den nærliggende Gasthof Wacker i den lille by Untertweng og juhu! hvor kunne de lave Wienerschnitzel.

For os er det ikke en ordentlig ferie på de kanter uden bare en enkelt gang schnitzler!

GULLASH med Semmelknödel
Gullash med Semmelknödel på
                                        Nockalmstrasse
Semmelknödel er en slags brødbolle som ofte ligner en stor kødbolle. De laves af tørrede brødkrummer og samles med mælk og æg.

Navnet stammer fra det sydlige Tyskland, hvor semmel betyder brødkrummer og knödel henviser til noget, der er æltet. Semmelknödel krydres og "fyldes" efter smag og behag og er ganske delikate. Semmelknödels koges i vand, som kødboller.

SPÂTZLE
Spätzle med ost og ristede
                                        løg på Nockalmstrasse Spätzle er en madret af tysk oprindelse. Spises også i Schweiz, Østrig, Ungarn og i Alsace i det nordøstlige Frankrig. Navnet betyder lille spurv og fremstilles af en dej meget lig dejen, der bruges til pasta. De kan se ud som spaghetti, men kan også have mange andre former.

PASTA KNÖDELS
KnödelsNoget af det mest delikate som vi smagte da vi besøgte Østrig i sommerferien 2021, var - ja, hvad skal vi kalde dem? Fyldte Pasta-boller?. Pia og Poul, vores værter, kaldte dem knudel-dudels :)

De kan fyldes alt efter smag og behag og de koges i saltet vand og dem vi fik serveret - UHA det var gode! Bruges oftest som tilbehør til forskellige supper.

OPSKRIFTER (åbner i eksterne østrigske sider)

- Kardinalschnitte
- Bienenstich
- Klassisk Semmelknödel
- Knödel opskrifter - en verden af forskellige "knödler"
- Kaiserschmarrn - en mellemting mellem æbleskiver og pandekager

DET SØDE OG DET RUSTIKKE

KAISER BILEN
Kaiser truck - Feld am
                                            See
                                            SeeI Danmark har vi Hjem-Is bilen,
men i Kärnten havde de en meget mere avanceret en af slagsen, hvor man, udover frostvarer, også kunne købe friske mejeri produkter og oste .

Det er jo en god service, især hvis man bor afsides oppe i bjergene, hvor der kan være langt til købmanden.

Vi smagte selv både kager og yoghurt fra "Kaiserbilen" og det var prima varer!
Og vi kunne købe yoghurter med helt andre smage end vi var vante til hjemme i Danmark - Yoghurt med citron og yoghurt med kaffe, f.eks. Den med kaffe blev hurtigt en favorit!
Bienenstich - BistikKardinal snitte

tv. Bienenstich (Bistik)                                  th. Kardinalschnitte

To rigtig gode kager fra "Kaiser-trucken", som vi var så heldige at få smagt et par gange.

Villacher Alpenstrasse
På toppen af Villacher Alpenstrasse fik vi også nogle kulinariske oplevelser - lige fra "kejsermad til bondemad" :)
Kaiserschmarnn Kaierschmarrn er en mellemting mellem æbleskiver og pandekager i plukkede stykker og med kanelsukkeret drysset over, som begynder at karamelisere, så er det virkeligt lækkert. Drysses med flormelis og serveres med æblemos.

Næste gang vores vej kommer forbi Østrig og Kärnten, så kommer der en Kaiserschmarrn på menuen og ikke en Jauser! På billedet er det Pia's "schmarrn"
Jauser platte Jauserplatte skulle da prøves, men vi må sige at det nok bliver den eneste gang vi prøver det. Det var meget rustikt. Vi så dog en tilsvarende Jauser, da vi besøgte Wegerhütte nogle dage forinden, oppe på "almen", og det så meget mere lækkert ud!

Det er derfor ikke umuligt at jeg vil forsøger mig igen, men så skal det være den Jauser oppe i højderne over Feld am See.

Gashof Bergfried ved
                                            Döbriach
GASTHOF BERGFRIED

Pia & Poul gav os et tip om
Gasthof Bergfried
, i højderne over Döbriach og Millstäetter See, og selv om varmedisen tog det meste af den fantastiske udsigt, så var det stadig en betagende tur derop med en rigtig flot udsigt over den mægtige Millstätter See, som pludselig ikke var så stor mere!

Pia var vores guide på denne tur og hun fik mig reddet ud af en kattepine, da min telefon løb tør for strøm, lige før jeg skulle fremvise mit Corona-pas, så vi kunne få en is!

(Vi havde iøvrigt selv forsøgt at finde derop tidligere, men det gik ikke så godt ...)

Vil du vide mere om det kärntiske køkken?

KLIK HER

Millstätter SeeGasthof Bergfried
LIVET PÅ ALMEN
Mirnock alm-Feld am
                                      See-Østrig
Mirnock-alm
En af dagene var vi helt oppe på "almen" - deroppe hvor køerne græsser og hvor "man" normalt ikke bare lige kommer op. Det var vældig idyllisk og smukt, men da vi et par dage senere kørte turen op af Nockalmstrasse, hvor vi blandt andet besøgte det lille museum på vej derop, kunne vi erfare HVOR nøjsomt og barsk et liv det tidligere har været at være hyrde oppe i højderne og bo deroppe hele foråret og sommeren.

Nockberge-alm-Feld am See,
                                        Østrig
Nockalmstrasse
Ja, idyllisk ser der ud på billederne herover, og idyllisk det var det, men før i tiden har det ikke været en dans på roser at være hyrde på almen.

Smørforme
Hyrden boede på almen fra forårets begyndelse til slutningen af efteråret, og det ensomme liv gik med at jage bl.a. Murmeldyr for pelsens skyld og til at opbygge et forrådskammer af tørret kød , så der var noget at stå imod med hen over vinteren nede i dalen.

Samtidig med at han skulle malke kvæget, kærne smør og så IKKE mindst holde ulvene på afstand, så godt det var muligt.

Kvæget betød overlevelse - så kort kan det siges. De gav mad på bordet og leverede læder til bl.a skotøj, seletøj og andet.
Nockalmstrasse-Juli 2021
                                        med Campingliv.dk
Nockalmstrasse i Juli 2021
Tauern Autobahn A10 - Liesetal i
                                Kärnten
På vej til Nockalmstrasse fulgte vi et langt stykke af vejen den meget imponerende A10 Tauern Autobahn over Liesetal i Kärnten. Tauern Autobahn er en betegnelse for motorvej A10 i Østrig, der forløber fra Salzburg, hvor den møder West Autobahn A1, over Tauern til Südautobahn A2 og Karawanken Autobahn A11 ved Villach. Motorvejen indgår i europavejsnettet med numrene E55 og E66.
Autobahn-A10 over Liesetal i
Det imponerende byggeri har dog ikke været uden omkostninger og ved et af bro-byggerierne skete der i 1975 en alvorlig ulykke som kostede flere menneskeliv.

LÆS MERE PÅ WIKIPEDIA

og SÅ kommer NOCKALMSTRASSE

NockalmstrasseDie
                                  Nockbergen

Nockalmstrasse er det rene "Bikers-Paradise" med sine 34 km og 52 hårnålesving, men for at man på 2 hjul skal få det meste ud af turen, så tror jeg det det skal foregå først på dagen, ellers er der mange biler på vej i begge retninger, hvilket jo kan tage toppen af det meste sjove for enhver motorcyklist. Udsigten er dog ganske betagende og man har et udsyn op til de massive Alper nordpå, og så kan man jo snuppe Grossglockner en anden god gang.
Nockalmstrasse i Kärnten
Nockalmstrasse
  • Nockbjergene er ikke så vilde og forrevne som alperne i Hohen Tauern, men de er utroligt smukke, indbydende og omfavnene.

På billedet th. vises den Gasthof på toppen af Nockalmstrasse, hvor vi spiste rigtig lækker Gullasch med Semmelknödel og Spätzle med ost. Solid god østrigsk mad, og jeg må komme med en yderligere kommentar til vores ferie beretning:

Denne sommerferie, hvor uventet den end blev i enhver henseende, gjorde at vi for alvor fik Østrig ind under huden og vi retter en stor tak til Pia & Poul Lunk, for at vise os steder og sider af Kärnten, som vi ikke selv ville have opdaget eller fundet frem til!