Rhinen 2020

Rhinen
SOMMEREN VED RHINEN - ET GLÆDELIGT GENSYN MED RHEINLAND-PFALZ
Campingliv-paa-krusaa-camping
Selv om vi først havde en reservation på Campingpark Sonneneck fra Lørdag den 18. Juli, tog vi hjemmefra allerede torsdag den 16. Juli om aftenen
fordi vi ville overnatte tæt på grænsen for at vi så tidligt fredag morgen kunne bevæge os mod og forbi Hamborg tidligt om morgenen, for at undgå den værste trafik og evt. kø-kørsel. Valget faldt på Kruså Camping. Vi skulle mødes med vores venner fra Vejle, Gitte & Jørgen, fredag morgen ved Bov Trafikcenter, hvor vi ville have vejet vores vogntog inden turen gik ned gennem Tyskland.
Caravelairs på tur Vi fulgtes med Gitte & Jørgen ned gennem Tyskland til Sonneneck. Vi mødtes ved Bov Transportcenter, hvor vi fik vejet vores campingvogne og så gik det ellers mod Hamborg og videre af A1 mod Osnabrück, hvor vi skulle have en overnatning.
Sammen på pladsen og på tur - i det omfang vi havde lyst ...
campingpark-sonneneck-boppard Vi var tre par som sammen skulle til Rhinen .
Vi skulle opleve Rhinen sammen med Gitte & Jørgen fra Vejle og Dorthe & Thomas fra Tylstrup ved Brønderslev.
Boppard
Vi var, blandt andet, på sejltur på Rhinen sammen med Dorthe & Thomas og vi var alle 3 par sammen (næsten hele tiden) i Koblenz.
Campingpark Sonneneck Juli
                                        2020
Vi hyggede os sammen og hver for sig.
Vi var ret gode til "en snak over hækken", uden at sidde lårerne af hinanden, for ingen af os havde behov for, eller lyst til, et 24/7 forhold i hele ferien.
Specielt på denne sommerferie var det vigtigt at få "fuld valuta for pengene". Turen havde længe hængt i det uvisse på grund af Corona. Vi havde jo bestilt pladsen ved Rhinen, allerede i efteråret 2019 og så lukkede verden ned og det samme gjorde vores sommerferie. Heldigvis viste det sig at Tyskland igen blev åbnet og jeg oplevede flere gange at føle en hvis "taknemlighed", når vi turistede på dette års sommerferie, især når vi hørte beretninger hjemmefra om regn, rusk og køligt sommervejr"
Både Gitte & Jørgen og Dorte & Thomas havde besøg fra Danmark, med telte i "forhaven", så der var nok at se til for dem i den tid, Kai og jeg "nøjedes" med Asta at bekymre os om :)
TUREN MOD CAMPING REGENBOGEN TECKLENBURG
EFTER REGENBOGEN - VIDERE MOD CAMPINGPARK SONNENECK
Næste overnatning tog.vi på Camping Regenbogen Tecklenburg ved Osnabrück, hvor det er muligt at køre ind uden at skulle spænde fra og så køre igen når vi vil det.
Camping_Regenbogen_Tecklenburg
På Camping Regenbogen Tecklenburg ...

Sådan var det i 2018, men det viste sig ikke at holde i 2020.
Pladsen havde slet ikke gjort den del klar til gæster, så vi havde to valg - enten at køre videre eller også at betale for en almindelig overnatning, og efter lidt snak frem og tilbage, valgte vi at overnatte, men samtidig også at betale flere Euro. Det syntes vi faktisk var en ret ringe service og vi blev enige om at det nok blev sidste gang at vi ville bruge Regenbogen, på vej mod en tur til Rhinen eller Mosel. Vi tog afsted allerede kl. 7.00 og satte GPS'en til Sonneneck...
Camping Regenbogen
                                      Tecklenburg Tecklenburg Vi gjorde holdt midt inde i Tecklenburg, et ikke helt så hedigt sted, for at Gitte & Jørgen kunne købe nogle rundstykker hos bageren. Gitte var sulten og når Gitte er sulten, er hun ikke sådan at bide skeer med. Det måtte den litauiske lastvognschauffør også sande, da han brokkede sig over at vi lige parkerede hvor vi gjorde... :-) :-)
Autobahn-A1 Udover at vi gjorde holdt (foran Rådhuset), kunne jeg konstatere at Tecklenburg faktisk så ganske interessant ud, så måske vi en dag skal udforske den del af Tyskland nærmere...

Pitstop Rasthof Münsterland West

Autobahn A3
Et tydeligt tegn på hvor mange lastvogns-chauffører fra øst for det gamle jerntæppe, som egentligt kører rundt i Europa, hvoraf mange nærmest bor i deres lastbiler, er når selv advarselsskiltningen også skrives på polsk og russisk.
ved-Osnabrück

DET er en seriøs stau
Efter Køln ved Neustadt (Wied) opstod der pludselig en seriøs kø, og det var ikke det mest heldige sted..
Vi troede først at der var sket et uheld, for vi måtte skabe en midtebane for et redningkøretøj, men det var pga et vejarbejde med indsnævring af vejbaner, og der var flere biler (viste det sig), som havde haft svært ved den meget langsomme og stejle kørsel og dette skabte yderligere problemer.
Det skabte dog ikke problemer for os, udover lettere irritation i den stegende sol, men det gik jo og vi kom igennem, selv med 1500 kg på trækkrogen, men vi kunne se, at ikke alle var kommet lige så godt igennem, som vi gjorde det. Broen man kan se th i billedet, er ikke til biler, men tog traffik, og på togsporerne var der ingen kø ... toget susede afsted, det bedste det havde lært !! Det sidste stykke ved ned mod Koblenz forløb uden de store problemer og endelig kunne vi da også se Rhinen og se at der var gang i trafikken på floden..
Koblenz- Juli 2020
SÅ ER VI ANKOMMET - MED 14 DAGE PÅ KANTEN AF RHINEN I SIGTE
Campingpark-Sonneneck-2020
     Heldigt at vi havde vores Shadow ...

PÅ FORHANDLER KIG
Vi besøgte også en forhandler af Sterckeman campingvogne, tæt ved Fritz Berger, for at jeg kunne tage nogle billeder til fremvisning i facebook gruppen for Sterckeman & Caravelair i Danmark. Sterckeman og Caravelair ejes og produceres begge af den franske Trigano Group, som også ejer bl.a Adria. I Danmark er CAMPINGAGENTEN distributør og agent for Caravelair og Kampa.

Caravelairs tyske søstervogn, Sterckeman.
Tidligere forhandlet i Danmark...
Sterckeman-Koblenz GFH Freizeitmobile

Desværre var de andre i "selskabet" ikke lige så interesseret, som jeg var det. De var pludselig kørt videre og så måtte jeg opgive helt at undersøge de Sterckeman vogne nærmere, for Kai stod næsten og trippede på stedet. Ærgeligt var det nu ...
Vi ankom 11.59 til Sonneneck, en halv time før middagslukning, så vi nåede at checke ind og så slap vi for at skulle holde og vente til kl. 14. I år kunne vi godt mærke at der var fuldt booket på Sonneneck, og det indebar ind i mellem end del mere støj og larm, men ok, vi havde selv valgt at tage afsted, og så er det jo blot at acceptere hele pakken!

Til gengæld var det så rart at kunne "vende det hele ryggen" og så bare kigge mod Rhinen, men det var ind imellem svært at abstrahere fra en, til tider, ret urolig campingplads... Der var ikke meget kontrol eller styr på sagerne i år - noget der ellers ikke har været problemer med tidligere.

Vi havde taget vores nyligt indkøbte Isabella Sunshine Plus med hjemmefra
, men vi blev noget lange i ansigterne da vi ville  stille det op og kunne konstatere at vi havde taget den forkerte taske med stænger med. Heldigvis indeholdte den medbragte taske vores Isabella Shadow med alt der hørte til, så det blev stillet op i stedet for, så det var held i uheld.
Isabella-Sunshine-Plus
Billeder fra tidligere i år på Auning Camping MED vores dejlige Sunshine Plus
Isabella-SunShine-Plus
Campingpark-Sonneneck-Juli-2020
Vi nåede at få handlet ind, og heldigvis er der tæt på pladsen gode muligheder for dette, med både en Lidl, et Netto-Markt og en Aldi ca. 3 km væk.
Om søndagen er dagligvarehandel jo lukket i Tyskland, så det blev til nogle pølser på grillen med kartoffelsalat lørdag aften og gryderet med pasta om søndagen, igen lavet på grillen og mandag formiddag kunne vi så komme en tur til slagter Hook (Metzgerei Hook) i Spay, som enhver veganer ville hade - for der sælgerl man KØD så det batter noget ... og til rimelige priser.

Vi har på et tidspunkt købt en wokpande i IKEA til 99 kr. Den havde vi taget med til Rhinen og det viste sig at være et rigtig godt valg. Genial pande til gryderetter på en CAMPINGAZ grill, med lækker mad til følge ..

Mülheim-Kärlich
I området Mülheim-Kärlich
lige nord for Koblenz (B9 mod Bonn) finder man MANGE MANGE butikker i store størrelser og mange Outlet stores. Desuden kan man her også besøge Camping-udstyrsforretningen FRITZ BERGER , hvilken vi selv har besøgt, hver gang vi har boet på Campingpark Sonneneck. I øvrigt er Soneneck beliggende ved selvsamme B9, så det er blot at følge den vej gennem Koblenz, og så tage på SHOPPE TUR ... Kai er også overordentligt interesseret i den store MC udstyrsshop LOUIS, som der også er en af i det område.

DET BLEV EN ANDERLEDES SOMMERFERIE I 2020
Tyskland med maskeVi havde købt nogle mundmasker med hjemmefra og i Tyskland kunne vi for ca. 1 Euro købe nogle mere avancerede i flere butikker, men det er ikke rart med mundmaske når det er varmt, men et krav er et krav, så det stillede vi ikke spørgsmålstegn ved. Vi havde jo selv valgt at tage til Tyskland i sommerferien 2020.
Vi vidste godt, inden vi drog mod Tyskland i år, at en del af vores færden i det skønne land, ville komme til at foregå med mundbind, men overraskende nok gik der ikke lang tid før det lå på rygradden altid at have en mundbind i lommen og så gribe ud efter når det blev forlangt.
Vi fik dog turistet, også UDEN mundmaske, og det gik faktisk fint nok og heldigvis var det muligt selv at finde steder hvor vi kunne sætte os og nyde det smukke Tyskland uden at skulle iføre os en mundmaske.
turisme med
                                              mundmaske
Når vi var tæt på andre, også udendørs, foregik det med mundmasker. På billedet ses jeg og vores ven, Thomas med masker på, men vi turister i Boppard.
at turiste med hund  Asta gik fri - hun var fri for maskerme :-)
Mercedes i KoblenzThomas, Kai og jeg kørte en tur ind til Koblenz for at besøge en Mecedes forhandler og det var faktisk den eneste gang at jeg, på denne ferie, følte at der var helt unødvendigt at bære mundmaske indendørs, men nuvel, et krav er et krav, så kom vi til at ligne "banditter" alle tre. Vi var de eneste kunder i den meget store butik og vi snakkede ikke med nogen af de ansatte og kom ikke i nærheden af nogen som helst. Kom samtidig til at tænke på at det vist kun er i denne Corona tid at man, uden bekymring, kan vade lige ind i en smykkeforretning med maske på....

Mens man jo godt kan stå og falde helt i staver over de mange lækre, nyere Mercedes biler - og ja de var alle brugte, men næsten uhyrligt flotte, så blev jeg meget overrasket over HVOR dyre de ældre modeller kunne være... Ja , jeg ved det godt at de samtidig er lidt i retning af samler objekter, meeen når man lige skal gange priser på skiltene med ca. 7.5 og så lige betale afgift hvis de skal med hjem til Danmark, så bliver de ganske bekostelige, de smukke veteraner.
Mercedes i Koblenz
Vi var på bilture, mest i nærområdet, vi var på sejltur på Rhinen og vi var alle 3 på cykel ind til Boppard. Asta er rigtig god til at sidde pænt og roligt i sin cykel anhænger bag på en af vores cykler, men vi kunne dog godt mærke at lysten til mere "hjemmeliv" på campingpladsen var større i år end tidligere, og det skyldtes naturligvis Corona, for selv om vi var meget påpasselige hele tiden, så var lysten og trangen efter en masse turisme der ikke...

Buffet på kanten af Rhinen-
                                        Juli 2020

Vi spiste i år alt vores varme mad ved campingvognen, Og vi lavede alle 3 "danskerhold" bl.a. en rigtig lækker Buffet med flæskesteg, hvidløgskartofler og salat... Thomas havde grillet grisen og Gitte & Jørgen havde lavet råstegte kartofler med hvidløg (og der var ikke sparet på hvidløget :-) ).

Silver-Crest frituesseVi brugte 20 Euro på købet af en friteusse fra Lidl, og det var nok de bedste 20 Euro vi brugte på hele ferien. Det lille friture laver fantastiske fritter og andre slags kartofler. Desuden har vi, med STOR succes prøvet et fritte panerede fiskefilleter til frokost hjemme og de "sad lige i øjet"!! Og ja, det var nemt at transportere den hjem på forsvarlig vis MED frituren stadig i "dyret", for i LIDL i Tyskland kan man stadig købe friture fedt i 1 kg's blokke. 1 kg er lige den mængde der kan være i vores friteusse, som så stivner efter brug. Disse kan man vist ikke købe i Danmark mere, er jeg blevet fortalt, vist nok pga transfedtsyrer, men nu bruger vi langt fra friteussen på daglig basis, så vi falder nok ikke omkuld af at fedtstoffet kan stivne og ikke er en olie som sådan. Vi syntes bare det var vældig praktisk at vi ikke var nød til at skulle hælde olie over i en flaske, inden vi drog hjemover.

>>>>>> Jeg VILLE dog ikke gå glip af en længe savnet is med jordbær og den slags is i høje glas forstår de altså at lave i Tyskland, men uanset om det var iskaffe på toppen af Gedeonseck ved Boppard eller en is med jordbær i St. Goar, foregik der en registrering af vores besøg...

RHINEN MANGLER VAND
Det var meget tydeligt at Rhinen, også i år, manglede vand og sejlrenden for skibstraffikken, som er så vigtig for Tyskland, ja, for store dele af Europa, virkede endnu mindre end da vi besøgte Rhinen i 2019. Det var vildt se en far med sit barn kun soppe i vand til anklerne langt ude i Rhinen, imens skibene sejler forbi og det er heller ikke normalt at se badegæster halvvejs ude i den skønne flod, mellem St. Goar og St. Goarhausen.
Sejltur på Rhinen - Juli

Gedeonseck-BoppardGedeonseck-Boppard

Gedeonseck - hvor Rhinen slår sit største sving  ved BoppardIsdessert i St.Goar
 Rhinen mangler vand
PÅ TURE I NÆROMRÅDET ...
Loreley Loreley - flere gange større end vores hjemlige Lille Havfrue ...
Sejltur på Rhinen
Vi har besøgt området omkring Koblenz/Boppard nu 5 gange, men det var vores første sejltur på den mægtige flod. Heldigvis fik vi valgt en dag hvor solen IKKE bagte nådesløst ned over os. det var det meste af turen let overskyet og med ganske behagelige varme grader... Turbåden ndendfor Loreley klippen, og så kom vi på "skudhold" af Loreley statuen, og jeg må sige at hun fylder betydeligt mere end vores egen "Lille Havfrue".
Boppard-Rhinen Juli 2020
Sejltur på Rhinen - Juli
                                      2020Billedet herover: I højderne (Hunsrück) bagved Boppard med hovedvej B9 mellem Boppard og Campingpark Sonneneck i baggrunden.

Billedet tv: En selfiestang kan også bruges når man gerne vil fotografere bagud og ikke hele tiden vil vende sig mod "dem bagved" ...

RHEINFELS

Nogle dage forinden havde jeg (Mona) besøgt den mægtige Rheinfels borgruin. Der var ikke andre end mig som havde lyst til at se borgen, så jeg drog på eskursion alene.Rheinfels set fra Rhinen
På billedet herunder "poserer" jeg for fotografen på toppen af Rheinfels, i tårnet man ser til ventre på billedet herover. Jeg fik en venlig turist til at snuppe billedet med min mobil telefon og jeg gjorde det samme for dem med deres mobil.
Burgruin Rheinfels - Juli
                                      2020Rheinfels - Juli 2020

SMUKKE KOBLENZ MELLEM RHINEN & MOSEL

Koblenz har det hele. Alte Stadt, parker, to floder og tysk "hygge", men vi er jo ikke alle ens, og hvor jeg klart foretrak at bevæge med "dybt ind" i Alte Stadt og området omkring Deutches Eck, så foretrak resten af "rejse-selskabet" noget andet.

Vi tog alle 3 par sammen til Koblenz, men det stod hurtigt klart at vi ikke var helt enige om hvad vi ville i den smukke by, så det endte med en opdeling i 2 grupper.
Koblenz-Juli 2020 Asta og jeg som en lille gruppe ...og de andre i den anden.
Det gode liv - Koblenz
                                          2020KLIK PÅ BILLEDET HEROVER

Koblenz-Juli 2020 Deutche Eck-Koblenz Juli
                                      2020Dog kom jeg ikke helt ud på spidsen, for selv om jeg havde mundbind i lommen, klar til brug,ville jeg ikke for tæt på en masse mennesker jeg ikke kendte, ikke i en tid med det møg-corona. Der var ikke voldsomt med mennesker, men jeg tog ingen chancer.

For mig ER Koblenz noget ganske særligt. En by med mange finesser og en smukt udseende og så er jeg meget betaget af Deutche Eck og vil altid være det!

Deutche-Eck-Koblenz
Koblenz set fra
                                          Ehrenbreitstein - 2015 billedet herover og herunder er fra 2015
Koblenz-Deutche-Eck
For mig giver det bedre mening at se på noget smukt, end at støve rundt i diverse forretninger. Nuvel, der kan  dog være undtagelser, for vi plejer begge at købe Rieker sko i Tyskland, og det er også muligt at finde godt tøj ti rimelige priser i bl.a NKD,  men som regel får jeg mere ud af at kigge på bygninger og nyde stemningen i de byer som vi besøger.
Koblenz-Juli-2020- Alte
                                        Stadt Koblenz-Alte-Stadt-07-2020

Koblenz-Juli 2020

Deutches Eck, Koblenz (billedet stammer fra 2015, og taggingen er derfor ændret, da vi dengang endnu ikke ejede domænet Campingliv.dk). På billedet herover er alt idyl, men ind imellem viser Mosel og Rhinen tænder, som i Julen 1993!
Koblenz-flooding-1993Rhens -
                                          Juli 2020

Koblenz-Deutches-Eck-2020-og-1945

Koblenz Berlinmuren-i-Koblenz - Juli
                                      2020

<<<<<<<<< For at illustrere alvoren af oversvømmelsen i 1993, viser vi et billede fra den lille by Rhens, som er naboby til campingpladsen hvor vi boede. Rhens ligger ud til Rhinen og har ikke helt arealet, som ved Deutche Eck at brede sig på... Her blev Rhens virkeligt lagt under vand!

Allierede bombefly over Koblenz 19.9.44
 Koblenz-bombing-september-1944
Det skaber stof til eftertanke
når man ser billeder på nettet af en smadret by som Koblenz var efter d. 2 verdenskrig og man så har gået rundt flere gange i byen og slet ikke kan fornemme det. Byen ser bare "gammel, velholdt og hyggelig" ud i Alte Stadt, hvor vi mest har bevæget os rundt.
Koblenz-Juli 2020 St.Castor-kirken-Koblenz-Juli

SKØNNE COCHEM VED MOSEL

måtte vi undvære i 2020 selv om vi virkeligt havde set frem til en gensyn med den smukke by, på et dags-visit, men Gitte & Jørgen kunne berette, efter at en af deres ture "ud i det blå", var endt i Cochem, at der fra rigtig mange turister og så fravalgte vi en tur dertil, i denne corona tid. Cochem måtte vente til "næste gang" og byen løber jo ingen steder, men øv! det var det ... Cochem er en af vores favoritbyer i Tyskland.

Helt snydes skal du dog ikke - læs evt beretningen fra turen i 2015 - KLIK HER

Cochem

DA VI SKULLE HJEM ...
Stau på A7 ved Hannover
I 2019 kørte vi hjemover på en søndag uden problemer, men det skulle vise sig at være anderledes i 2020.
Vi fulgtes ikke hjem, vi 3 hold, og vi valgte som de eneste at køre hjem via Hannover og det skulle vise sig at være et dårligt valg.

Da vi skulle flette sammen med A7, 127 km syd for Hamborg for at køre mod nod og den danske grænse, blev vi i den grad STAU ramte. Omkring Hannover var det den rene heksekeddel af langsomt og stillestående trafik, men vi kom da op til og igennem Elb tunnelen, men det var en drøj omgang. De 127 km fra vi kørte ind på A7 til vi skulle igennem tunellen, gik der 3 timer med fuld sol og sommer - så vi var vældig glade for at vores bil's aircondition virkede helt efter sit formål. Vi nåde hjem kl. 22.04 efter lidt over 14 timers kørsel.